جهش های ژنی در روده با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

10 اکتبر 2018- محققان یک جهش ژنی را در روده شناسایی کرده اند که احتمال ابتلای افراد را به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.
نویسندگان این مقاله از دانشگاه هاروارد اظهار داشتند که نتایج این مطالعه می تواند برای پیش بینی بهتر عوامل خطر دیابت، چاقی و نارسایی قلبی استفاده شود.
محققان دانشگاه هاروارد، پروتئین انتقال دهنده ی سدیم گلوکز(SGLT-1)را که به تنظیم گلوکز در روده کوچک کمک می کند، مورد بررسی قرار دادند.
آنها تغییرات ژنتیکی در ژن بیان کننده ی این پروتئین در روده را که منجر به کاهش عملکردSGLT-1 می شود، بررسی کرده و دریافتند در افراد حامل این جهشهای ژنی، میزان جذب گلوکز کاهش می یابد.
حدود 6 درصد از افراد شرکت کننده دارای این جهش بودند که خطر ابتلا به ديابت نوع 2 در همه آنها پایین تر بود. موارد چاقی، نارسایی قلبی و مرگ و میر در افراد حامل این جهشها نیز پایین تر بود.
محققان داده های 8478 شرکت کننده را در  طی 25 سال جمع آوری و بررسی کردند. به گفته ی محققان آنها برای اولین بار این جهش های ژنی در روده و چگونگی تاثیر آن برSGLT-1  را بررسی کرده اند.
پروفسور Scott Solomon، استاد دانشکده پزشکی هاروارد و پزشک ارشد در Brigham  و بیمارستان زنان در بوستون گفت: ما از نتایج این مطالعه هیجان زده ایم زیرا به درک ارتباط بین آنچه که می خوریم، آنچه که در روده جذب می شود، و خطر ابتلا به بیماری ها کمک می کند. این اطلاعات به ابداع درمان های پیشرفته برای بیماریهای قلبی متابولیکی کمک می کند.
این نتایج همچنین توضیح می دهد که چرا برخی افراد علیرغم خوردن یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا اضافه وزن نمی یابند و دلیل آن اینست که افراد حامل این جهش گلوکز کمتری جذب می کنند.
البته، این مطالعه تنها بیانگر یک ارتباط است و بر نقش ژنتیک تاکید دارد، اما نمی تواند نشان دهد افرادی که حامل این ژن هستند از ابتلا به دیابت نوع 2 ایمن هستند.
محققان تصور می کنند که آنها می توانند با مسدود کردن گیرنده یSGLT-1 جذب گلوکز را کاهش دهند. با این حال، تولید و توسعه ی دارویی که بتواند این کار را انجام دهد، می تواند سال ها طول بکشد و به تحقیقات زیادی نیاز دارد.
پروفسور Solomon افزود: این یافته ها نشان می دهد که تغییرات ژنتیکی بر تمایل بدن به جذب گلوکز در روده تاثیر دارد و در افراد حامل این جهش های خاص ممکن است خطر ابتلا به بیماریهای قلبی متابولیکی پایین تر باشد. این یافته ها نشان می دهد که مهار کردن گیرنده SGLT-1 ممکن است یک رویکرد درمانی مفید برای چاقی، دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی باشد.با این حال، باید اثرات جهش در SLGT-1 و فواید استفاده از مهار کننده هایSLGT-1  را در سایر جمعیت ها بررسی کنیم.
نتایج این تحقیق در مجله ی American College of Cardiology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/gene-mutations-in-gut-linked-to-reduced-type-2-diabetes-risk-94643392.html